Op het MidMid zien wij een kind als een eikel.
En dat is een compliment.

Niet erg uitnodigend? Laat het ons uitleggen.

 

In een eikel zit al wat het later gaat worden: een mooie, volgroeide eikenboom. Maar dit gaat niet vanzelf. Er is veel voor nodig: voldoende water, zonlicht, vruchtbare grond. En, laten we dat niet vergeten, geluk is ook van belang: het zou zonde zijn als iemand tijdens het wandelen op het eikeltje gaat staan.

 

In onze visie is een kind als een eikel. Nog niet volgroeid, maar het doel is helder: uitgroeien tot volwassen mens. Deze volwassene zit al in het kind en heeft de juiste zorg, aandacht en begeleiding nodig om te kunnen (vol)groeien. Dit volwassen worden gebeurt dus niet vanzelf, maar met hulp van ouders, vrienden en school.

 

Het MidMid is voor ons dan ook een plek om te volgroeien, volwassen te worden. Dit betekent voor ons dat een kind zich vol moet kunnen ontwikkelen: niet alleen kennisoverdracht, maar vooral ook het aanleren van vaardigheden. Niet alleen bezig zijn met het hoofd, maar vooral ook met de rest van het lichaam. Niet alleen maar zitten en luisteren, maar vooral ook actief de wereld ontdekken.

 

Mens en natuur. Ontwikkeling en groei. Deze speerpunten zijn niet slechts loze gedachtenspinsels, zijn niet ‘ook maar een mening’. Het idee van groei, ontwikkeling en karaktervorming wordt vanuit de wetenschap ondersteund. De overtuiging dat iedereen kan groeien en zich kan ontwikkelen wordt aangeduid met het idee van de growth mindset, afkomstig van de Amerikaanse psychologe Carol Dweck (2006).

 

Volgroeien moet iets natuurlijks zijn, en ons onderwijs ook. Daarom zijn wij van mening dat een radicale ‘knip’ na de basisschool – een knip tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs, een knip tussen de verschillende niveaus – niet de juiste manier is om kinderen volwassen te laten worden. Deze knip is als de wandelaar die op het eikeltje gaat staan.

 

Wij verbinden basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Wij verbinden verschillende niveaus. Wij verbinden verschillende leeftijdsgroepen. Zo kunnen leerlingen op hun eigen wijze, met hun eigen leerroute, hun eigen traject, vormgeven aan hun eigen leerproces, hun eigen ontwikkeling, hun eigen volwassen worden. En wij van MidMid ondersteunen hen daar graag in!

 


Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat:

 

“Een growth mindset draagt bij aan de motivatie van leerlingen, hun leerprestaties, hun doorzettingsvermogen en creativiteit. (…) Leerlingen die geloofden dat

intelligentie iets is dat kan groeien en zich door inspanningen in de loop der tijd

verder kan ontwikkelen, gingen echter de uitdaging aan en zagen tegenslag als een

leermoment.”

Carola Riemens

 

“Alhoewel iedereen zich op een eigen tempo ontwikkelt, is iedereen met de juiste begeleiding en overtuiging in staat zijn of haar capaciteiten te vergroten. Hierbij hoort ook dat falen vooral betekent dat je enkel meer moet oefenen: probeer het maximale uit jezelf te halen.”

Geoff Masters

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb