Leren is geen rechte lijn!

De manier waarop leerlingen zich kunnen ontwikkelen is geen rechte lijn maar een kronkelroute door de school op basis van hun ondersteuningsvraag en onderwijsvraag. We weten allemaal dat leren moeite kost en dat demotivatie een onderdeel van die fase is en op sommige momenten leren helemaal niet zo leuk is. Het is belangrijk om in die fase het vertrouwen te hebben en te krijgen om door te zetten en niet op te geven, om leren om te gaan met frustraties. De coach zal alsmaar moeten inspelen op die verschillende fases in behoefte en mentaliteit door op het ene moment  begripvol op te vangen, dan weer te steunen of uit te dagen.

Leerdoelen
Leerlingen kiezen voor 10-14 onderwijs om de regie van het leerproces meer in eigen handen te nemen en zo het beste uit zichzelf te halen. Daarvoor hebben ze handvatten nodig. Denken en werken met leerdoelen helpt daarbij. Leerlingen kunnen zien wat ze al kennen en kunnen, waar het geleerde een onderdeel van is en welke mogelijke vervolgstappen er zijn.

Persoonlijk leerplan
We gaan uit van individueel onderwijs met klassikale werkvormen aangezien kinderen in interactie en discussies veel van elkaar leren. Om individuele leerroutes goed te kunnen ontwikkelen moet het onderwijs zo dicht mogelijk bij de leerling georganiseerd worden. Elk kind werkt vanuit een basisleerplan. In een persoonlijk leerplan kunnen daar eigen doelen aan worden toegevoegd. Die komen terug tijdens de zogenaamde persoonlijk leerplan gesprekken met coach, leerling en ouders altijd terug. Daarbij zoeken we naar een balans tussen de vrijheid om je eigen weg te zoeken en voldoende sturing en structuur zodat leerlingen bij de leerinhoud komen. In de coach-leerling interactie is de focus op feedback in plaats van op instructie. We luisteren daarbij goed naar kinderen omdat ze zelf vaak goed kunnen aangeven wat ze nodig hebben. Ook zijn de oplossingen die de kinderen zelf aandragen vaak het eenvoudigst.

Doorlopende leerlijn 1014
We stellen de zaakvakken centraal en zoeken een doorlopende lijn van groep 7 naar klas 2: welke leerstof, in welke volgorde en op welk niveau. Kinderen volgen alle vak- en leergebieden op een passend niveau.

Zaakvakken is een term die in het basisonderwijs gebruikt wordt voor de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en godsdienst/levensbeschouwing. In het voortgezet onderwijs komen daar maatschappijleer, economie en filosofie bij. Door onderwijs in de zaakvakken verbreden kinderen hun kijk op de wereld. De zaakvakken vallen onder de kerndoelen van Oriëntatie op jezelf en de wereld.

Leerlingen kunnen in de bovenbouw van het PO al aan (delen van) vraagstukken en vakken van het VO werken waardoor leerlingen hun talenten maximaal ontplooien en onderwijs volgen op een niveau dat bij hen past. Leerlingen werken in gemengde groepen afgewisseld met instructie in niveaugroepen. Het totaalbeeld van de leerling wordt zichtbaar tijdens het leren, door presentaties, activiteiten, tijdens observaties, adaptieve testjes en een formatieve aanpak.

Voorbeeld leerlijn biologie SLO zie document als aparte bijlage

 

Uit onderzoek blijkt dat…

Quote James Nottingham uit The learning Pit:

“My [the] purpose is not to confuse and then leave them there. My [the] purpose is to get them to think more. By challenging them and questioning them, they had to develop more skills of thinking.”

“Het doel is niet om ze te verwarren en ze in die verwarring achter te laten. Het doel is om ze meer te laten nadenken. Door ze uit te dagen en hen te bevragen, zijn ze in staat om meer en betere denkvaardigheden te ontwikkelen.”

filmpje: the learning pit: https://www.youtube.com/watch?v=3IMUAOhuO78