Gebouw:

In de voorbeeldplattegrond zien jullie dat het een heel andere uitstraling heeft dan een gewoon klaslokaal. Er is ruimte voor ontdekkend leren in het ‘lab’ gedeelte, waar materialen uitgestald staan waar de leerlingen mee kunnen werken. Ook staan er een aantal computers/ tablets waarmee gewerkt kan worden aan het persoonlijk leerplan.   Er is ook een keukentje, waar de leerlingen leren over het bereiden van gezonde maaltijden en wat er allemaal bij komt kijken. De leerlingen zullen regelmatig de zelf bereide maaltijden opeten bij de lunch. Ook hier leren we de kinderen het door te doen.

In de andere ruimte is er juist meer rust. Er staan loungebanken waarop gelezen kan worden en waar er met aandacht aan het leerplan gewerkt kan worden. Ook staat er in deze ruimte een grote ronde tafel waar we de dag altijd aan wordt gestart. De plattegrond geeft een aardig beeld welke uitstraling wij bij het MidMid voor ogen hebben!

 

Quote OperationEducation

“Kan een klaslokaal een volwaardige leeromgeving bieden waarin je dingen uit de echte wereld aangereikt en uitgelegd kunt krijgen, waar je dingen worden voorgedaan die je kunt nadoen, waarin je kunt ontdekken, oefenen, experimenteren en fouten maken? Kan een klaslokaal wel voldoende ruimte bieden voor de volledige ontwikkeling van ieders talenten en helpen bij het ontwikkelen tot volwassen mensen die actief bijdragen aan onze snel veranderende samenleving?”

 

Om de overgang naar het VO meer geleidelijk te maken, hebben we ervoor gekozen om een paar lokalen in een bestaande VO-school te gebruiken. We hebben een eigen ingang, waardoor het massale niet zo ervaren zal worden, maar al wel een verschil ervaren wordt met de basisschool.

We beginnen de dag altijd aan de grote ronde tafel, waarin de dag doorgenomen wordt met de coach. Met die coach werkt de leerling ook aan zijn persoonlijk leerplan. Het doel is iedereen weer gemotiveerd en nieuwsgierig te krijgen, zodat de leerlingen zelf mee kunnen werken aan wat ze gaan leren.                                                                     

En om de leerlingen weer meer nieuwsgierig en gemotiveerd te krijgen om te leren, hebben we de lokalen anders ingericht. Het klassieke klaslokaal is niet meer. Hier zijn veel verschillende ruimtes voor in de plaats gekomen. Er is bijvoorbeeld een ruimte waar ontdekt kan worden, bijvoorbeeld een plek hoe een 3D- printer nu echt werkt of waar je zelf ontdekt hoe bepaalde bouwwerken in elkaar zitten, door het zelf na te bouwen. Ons motto is: je leert door het te onderzoeken en te doen!  Via de WUR zijn we aan veel materialen gekomen, waarmee ook echt zelf onderzocht en ontdekt kan worden hoe dingen werken!

Naast dat er een ruimte is waar leerlingen kunnen onderzoeken, is er ook een plek om rustig aan je persoonlijk leerplan te werken. In die ruimte is er een aparte hoek waar een aantal computers staan opgesteld en tablets liggen, waar leerlingen aan het leerplan kunnen werken of dingen kunnen opzoeken voor hun onderzoek. Hier zullen ook de ICT-lessen zijn, die nodig zijn om meer te leren over hoe computers goed te gebruiken.

Er zal niet altijd een computer/tablet nodig zijn voor het leerplan, daarom kan een leerling ook een rustige plek vinden, waar geen afleiding om hem/ haar heen is, waar boeken zijn om te lezen of te gebruiken voor onderzoek.

In deze lokalen is er bijvoorbeeld ook een keukentje. Het is belangrijk dat geleerd en ervaren wordt hoe belangrijk het is om gezond te leven en eten. De leerlingen leren zelf hoe een gezonde maaltijd te bereiden en zullen het bij de lunch opeten.

Ons motto ‘je leert het door te doen’, sluit hier naadloos op aan!

Maak jouw eigen website met JouwWeb